Prichádza čas Vianoc, najkrajších sviatkov v roku.
Jedným z dôvodov, prečo na ne určite každoročne pomyslíme už na jeseň, ba niekedy aj skôr, sú vianočné reklamy.
Vyskakujú na nás z každej strany. Jedným lezú na nervy, iným zase navodzujú atmosféru, o ktorú sa rozhodne nechcú nechať pripraviť.
Ako všetko iné, aj vianočné reklamy prechádzajú vývojom a menia sa z roka na rok. Niektoré nás sprevádzajú iba jednu zimnú sezónu a niektoré tu s nami zostávajú dlhé roky.
Od roku 2000 sa zmenilo veľmi veľa. Vtedy len televízne reklamy sa postupne začali presúvať aj do online prostredia a video reklamy na našich weboch sa stali súčasťou našich životov.
Poďme sa teda spoločne pozrieť na ich históriu v nasledujúcich riadkoch.
Rok 2000 – Reklama na Orange (Bývalý Globtel)
Veľmi zaujímavá a nadčasová reklama.
Vtedajší Globtel v nej využíva dvojaký význam slova mesiac a ponúka svojim potenciálnym zákazníkom, jeden mesačný paušál zadarmo, pričom vyobrazuje mesiac, ako vesmírne teleso.
Čo reklame pridáva na kvalite a dôveryhodnosti, je určite herecké obsadenie. Zahrali si v nej legendy svojej éry – M. Satinský, M. Lasica a S. Dančiak.
Rok 2004 – Reklama na Kofolu
„Nie, nie… Ja nemusím, ja už ho vidím.“ ????
Veta z vianočnej reklamy, ktorá je snáď každému veľmi dobre známa.
Nejde však o hocijakú reklamu – ide o dielo z roku 2004, ktoré môžete vidieť na televíznych obrazovkách aj dnes, o 18 rokov neskôr.
V tejto nadčasovej vianočnej reklame, otec sľubuje pri rezaní vianočného stromčeka svojej dcérke, že ak vydrží „nepapať až do večera“ , uvidí zlaté prasiatko. Ona ho ale uvidela o čosi skôr ????
Kofola „udrela týmto nápadom klinec po hlavičke“ a vryla sa tak do hláv masám, na naozaj dlhé obdobie.
Rok 2008 – Reklama na T-Mobile
V roku 2008 T-mobile stavil na taktiku, dostať sa divákovi a potenciálnemu zákazníkovi, do hlavy pesničkou.
A to sa mu aj podarilo.
„Vianoce ša-la-la“ si tie Vianoce pospevovali ženy i muži, mladí i starí, vianoční nadšenci i „hejteri“, bláznili sa pri nej deti a rozhodne to bol taký malý vianočný hit. Čo však táto reklama propagovala? Bolo to jednoduché, T-mobile prišiel v predsviatočnom období na trh s nápadom, umožniť svojim zákazníkom SMS-kovať cez víkendy, až do konca roka zadarmo.
Rok 2012 – Reklama na Orange
Čo konkrétne sme si v roku 2012 mali predstavovať pod slovným spojením „KOZI, KUZI, KUZUKA“, viacerí z nás, asi dodnes nevedia. ????
Ide však o milú reklamnú kampaň, v ktorej deti, tešiace sa na Vianoce, oživia 3 snehuliakov, ktorí im následne, s prípravami na Štedrý večer pomôžu.
Do toho si celý čas radostne pospevujú „Vianoce, Vianoce prichádzajú…“.
Celá reklama sa nesie v rodinnom duchu a to je aj celou pointou toho, čo chce divákovi odovzdať.
Ide totiž o ponuku neobmedzených volaní a správ, v rámci rodiny, úplne zadarmo.
Rok 2017 – Reklama na COOP Jednotu
Coop Jednota a ich reklamy sú jednoznačným kráľom v používaní vtipných a trefných dvojzmyslov.
V roku 2017 však stavili na niečo iné, a to na vianočnú súťaž.
Santov záprah mal v tomto roku malú nehodu ???? a tak bolo viac než potrebné, nahradiť jeho povoz niečím iným.
Coop Jednota ho preto pohotovo nahradila novým-štvorkolesovým tátošom.
Samozrejme, tohto tátoša mal šancu vyhrať každý, kto sa zapojil do vianočnej súťaže.
Nakoniec sa však rozdalo až 8 áut a mnoho iných, veľmi hodnotných cien.
Rok 2022 – Reklama na Kaufland
Máme tu prítomnosť, rok 2022 a opäť ďalšiu vianočnú súťaž- tentokrát s Kauflandom.
Táto spoločnosť nazvala celú túto tohoročnú kampaň „Tradičné Vianoce“.
Ako obvykle, môžete niečo získať. Tu konkrétne nákupné poukážky, v celkovej hodnote 150 000 eur.
Avšak, niečo za niečo!
Podmienkou je využiť členstvo v tomto nákupnom reťazci, s použitím vernostnej kartičky a zároveň nakúpiť, v hodnote minimálne 30 eur.
V tejto reklame Kaufland stavil hereckým obsadením takmer na istotu, a to obsadením jedného z najobľúbenejších slovenských hercov- Michala Hudáka, ktorý v tejto reklame pôsobí charizmaticky a familiárne.
Radosť z Vianoc v nás umocní vyobrazenie Štedrovečerného stola, v kruhu najbližších.
Ako išiel čas?
Jednoznačne si na tejto 22 ročnej časovej osi, môžeme všimnúť vývoj vianočnej reklamy.
Osobne mám pocit, že firmy čoraz viac stavajú svoj sviatočný marketing, na forme obdarovania svojich zákazníkov, resp. ponúknutia im niečoho navyše.
Zákazníkovi sa to, v konečnom dôsledku ale nie vždy, tak celkom oplatí. Firmy totiž ako podmienku kladú vždy využitie služieb, prípadne nákup v danej spoločnosti.
Vyhrať cenu však môže iba pár vyvolených šťastlivcov.
Každopádne – vianočné reklamy k predvianočnému obdobiu rozhodne patria a umocňujú celú jeho atmosféru.
Niektoré nás navnadia, niektoré nás donútia sa v tomto hektickom období aspoň na chvíľu zastaviť.
Či už patríte do skupiny ľudí, ktorým nevadia, alebo do skupiny ľudí, ktorí ich okamžite prepínajú, užite si čaro Vianoc s ľuďmi, Vášmu srdcu najbližšími.
Krásne sviatky!
Praje team Verteco.