Pandémia Covid 19 ovplyvnila tento svet, najmä nárast e-commerce, o tom niet pochýb. Nakupovanie sa totiž zväčša presunulo do online priestoru. Kvôli pandemickým opatreniam museli byť kamenné obchody, ktoré nepredávali životne dôležité veci zatvorené, a tak ľudia nemali inú možnosť, ako si tovar zakúpiť online. Takéto nakupovanie je aj navyše pohodlné, nemuseli nikde chodiť, ušetrili čas a peniaze napríklad za takú cestu do obchodu. V pohodlí domova svoj ušetrený čas mohli využiť na niečo zmysluplnejšie. A to sa dneska cení, pretože žijeme v uponáhľanej a rýchlej dobe.
Nárast e-commerce v číslach
Od roku 2020 vzrástli tržby e-commerce o 46 %, čo je najviac za posledné desaťročie. Naproti tomu tržby v maloobchodných obchodoch klesli o 1,9 %. Najviac sa darilo online predaju potravín, ktorý vzrástol až o 79,3 %. Úspešné boli aj maloobchody s potravinami, ktorých zisk sa navýšil o + 4,3 %. Častý lockdown sa podpísal na tržby pohonných hmôt, ktoré kresli až o 22,2 %.
Keďže ľudia sedeli doma a nechodili do spoločnosti, vystačili si s obyčajnými teplákmi a tričkom, obchodom s oblečením sa znížil predaj o rekordných 25,1 %. Prispelo k tomu aj zatvorenie obchodov alebo opatrenie, ktoré zakazovalo skúšať oblečene. Svet online obchodu vzrástol o 73,4 %. Najväčší boom e-commerce je na jeseň, kedy sa kupujú darčeky na Vianoce a posledný novembrový piatok cez už tradičný Black Friday. A ktoré produkty sa kupovali najviac? Boli to samozrejme tie, ktoré sa najviac dajú využívať doma, ako sú hry, osobné zdravotnícke výrobky, domáce potreby a potraviny.
Aké budú nové trendy v roku 2022?
Nárast e-commerce ostane aj v roku 2022. Stal sa novodobým trendom. Z nedávneho prieskumu vyplynulo, že bežní spotrebitelia sa stali o 50 % digitálnejšími. Najviac nákupov sa uskutočnilo prostredníctvom smartfónu či mobilného telefónu potom nasleduje tablet a až po ňom je PC. Ľudia nakupujú aspoň raz denne. Sila internetového obchodu vzrastie ešte viac, ak sa spojí s nejakým influencerom, ktorý ho bude propagovať. Zákazníkom takisto záleží na hodnotách a etike obchodu. Prednosť má ten predajca, ktorý je ekologickejší. Dôležité pre nich je aj doručenie tovaru, ktoré musí byť, čo najrýchlejšie. Nestačí im už mať výrobok doma v ten istý deň, ale najlepšie je ho mať 2 hodiny po objednaní.
Tento článok štatisticky poukazuje na rast e-commerce v rokoch 2020 a 2021 a jeho ďalších trendoch v roku 2022. Na aké trendy v roku 2022 sa tešíte vy?